Ładowanie akumulatora czy wymiana na nowy? Sprawdź.

2023-01-12
Czasami zdarza się, że musimy gdzieś pojechać, a samochód nie chce odpalić. W tym przypadku winny może być akumulator – wtedy musimy rozważyć, czy decydujemy się na jego ładowanie, czy wymianę na nowy. Pomocne w podjęciu decyzji może być skorzystanie z serwisu samochodowego, gdzie zostanie dokonana profesjonalna diagnoza lub samodzielne sprawdzenie stanu akumulatora – w drugim przypadku powinniśmy wiedzieć, na co należy zwrócić uwagę, przystępując do pracy. 
Ładowanie akumulatora – sprawdzanie multimetrem
Ładowanie akumulatora – sprawdzanie multimetrem

Ładowanie akumulatora czy wymiana?

Aby sprawdzić, czy nasz akumulator jest rozładowany, powinniśmy zmierzyć stan jego naładowania. Można to zrobić na dwa sposoby:

  • Przy użyciu aerometru – sprawdzamy nim gęstość roztworu i oceniamy, czy bateria nadaje się jeszcze do ładowania. Gęstość roztworu sprawnego akumulatora wynosi 1,28 g/cm3. Jeśli spadnie poniżej 1,25 g/cm3, powinniśmy zdecydować się na ładowanie akumulatora. Wartości poniżej 1,15 g/cm3 sugerują, że bateria jest uszkodzona i powinniśmy ją wymienić. Przed wykonaniem pomiaru, należy upewnić się, że producent przewidział możliwość odkręcenia korków. W przeciwnym razie, uszkodzimy pokrywę i stracimy gwarancję.
  • Za pomocą multimetru – pomiaru dokonujemy w pojeździe, który nie był używany przynajmniej 2 godziny, a najlepiej całą noc. Poprawnym odczytem jest napięcie w okolicy 12,5 V. Wartości poniżej 12,3 V wskazują na konieczność ładowania, a mniejsze niż 10,8 V o całkowitym rozładowaniu lub uszkodzeniu.

Ładowanie akumulatora – sposoby 

Jeżeli okaże się, że nasz akumulator chwilowo niedomaga, ale wciąż jest sprawny, możemy go naładować w warunkach domowych lub skorzystać z usług warsztatu. Poniżej przedstawiamy kilka sposobów na to, w jaki sposób można naładować akumulator.

Ładowanie akumulatora za pomocą prostownika 

Chcąc naładować baterię prostownikiem, musimy wyjąć ją z samochodu. Przy demontażu warto zwrócić uwagę na kolejność odpinania klem – najpierw odpinamy minus, a następnie plus. Gdy odwrócimy kolejność, może pojawić się iskra, a w skrajnych przypadkach dojść do wybuchu.

Zdemontowany akumulator ustawiamy z dala od źródła ognia, a następnie podpinamy kable. Czerwony przewód prostownika podłączamy do bieguna dodatniego, czarny do ujemnego. Kolejnym krokiem jest ustawienie wartości ładowania na prostowniku i włączenie go. Akumulator powinien ładować się kilkanaście godzin – w trakcie kontrolujemy, czy nie występuje tzw. gazowanie, czyli poruszanie się elektrolitu w celach. Jeżeli to nastąpi, zmniejszamy napięcie ładowania albo wyłączamy prostownik. Naładowany akumulator montujemy, stosując odwrotną kolejność niż przy demontażu – najpierw podłączamy klemę dodatnią, a następnie ujemną.

Ładowanie akumulatora – awaryjne uruchomienia auta 

Często zanim dojdzie do szansy naładowania akumulatora prostownikiem, musimy go wcześniej uruchomić, szczególnie gdy nie znajdujemy się w pobliżu domu. Możemy to zrobić za pomocą kabli rozruchowych, co wymaga posiadania samych kabli oraz drugiego samochodu (może być to auto życzliwego sąsiada lub taksówkarza, warto wiedzieć, że ta druga opcja często występuje jako normalna usługa na zamówienie). Oba pojazdy powinny mieć wyłączone silniki. Kable rozruchowe podpinamy w kolejności czerwony do bieguna dodatniego rozładowanego akumulatora, a potem do naładowanego, a czarny do ujemnego w sprawnej baterii i kolejno do masy rozładowanego auta – dowolnego metalowego elementu pod maską. Po tak wykonanym montażu należy odpalić silnik sprawnego samochodu, a po kilku chwilach podjąć próbę odpalenia auta z rozładowanym akumulatorem. Kable odpinamy w odwrotnej kolejności do montażu.


Ładowanie akumulatora – awaryjne odpalenie kablami rozruchowymi

Uruchamianie silnika za pomocą boostera 

Następnym kołem ratunkowym w przypadku, gdy samochód nie chce się uruchomić z powodu rozładowania akumulatora jest użycie tzw. boostera. To urządzenie nie wymaga demontażu baterii ani drugiego samochodu ze sprawnym akumulatorem. Booster jest w stanie uruchomić silnik, podczas gdy nasz akumulator ma na to zbyt mało energii – aby skorzystać z tej opcji, wystarczy podpiąć dodatnią klemę boostera do bieguna dodatniego akumulatora, a ujemną do masy auta – tak jak w przypadku kabli rozruchowych. Gdy uda nam się uruchomić samochód, booster odpinamy w odwrotnej kolejności niż podczas podpinania. Następnie trzeba udać się w dłuższą trasę, żeby alternator mógł naładować nasz akumulator. Ważne! Moc boostera powinna być dopasowana do pojemności silnika, a użyć go można tylko w przypadku, gdy akumulator nie jest całkowicie rozładowany.

Wymiana akumulatora na nowy 

W przypadku, gdy ładowanie akumulatora nie wchodzi w grę i konieczna jest wymiana, nową baterię możemy zakupić samodzielnie, albo skorzystać z pomocy warsztatu lub serwisu Battery Point. Battery Point sprawia, że dobór i wymiana akumulatora jest bardzo prostazapewnia też profesjonalny montaż jak najbliżej miejsca naszego zamieszkania.

Jeśli zdecydujemy się na samodzielny zakup, powinniśmy unikać akumulatorów, które nie są odpowiednio przechowywane – np. w marketach. Warto też zastanowić się nad tym, co rozładowuje akumulator. Dobierając nową baterię, musimy dopasować ją do naszego samochodu, a także pamiętać o tym, że stary akumulator należy oddać do utylizacji. Korzystając z warsztatu czy serwisu internetowego, unikniemy niewłaściwego wyboru, a także ryzyka uszkodzenia instalacji elektrycznej w naszym pojeździe. Warto skorzystać ze sprawdzonych rozwiązań i pomocy profesjonalistów! 

Udostępnij na Facebook
Udostępnij na Twitter
Udostępnij na LinkedIn
Wysłane e-mailem