Ładowanie akumulatora – urządzenie rozruchowe
Zanim spotka nas wymiana akumulatora, to często może okazać się, że wystarczy go doładować. W przypadku rozładowanego akumulatora często nie będziemy mogli od razu podłączyć go pod prostownik, wtedy możemy użyć kabli rozruchowych i innego samochodu. Można też się na taką ewentualność przygotować zawczasu, chodzi o posiadanie urządzenia rozruchowego, tak zwanego „boostera”. To urządzenie można nazwać powerbankiem dla auta, działa bardzo podobnie, jak kable rozruchowe, ale nie potrzebujemy innego samochodu. Warto zaznaczyć, że booster zadziała nawet przy całkowicie rozładowanym akumulatorze.
Proces odpalenia samochodu boosterem wygląda następująco: najpierw podpinamy dodatnią klemę do akumulatora, a później ujemną do masy samochodu (niepomalowany, metalowy element konstrukcji), ta kolejność jest obowiązkowa. Gdy uda nam się uruchomić auto, odłączamy kable urządzenie w odwrotnej kolejności.
(Ładowanie akumulatora – awaryjne odpalanie)
Ładowanie akumulatora – prostownik
Ładowanie akumulatora prostownikiem jest stosunkowo prostą czynnością, ale musimy bezwzględnie przestrzegać pewnych zasad. Dla ułatwienia poniżej podajemy instrukcje krok po kroku:
Rozładowany akumulator – prostownik a bezpieczeństwo
Ładowanie akumulatora prostownikiem, szczególnie starszym modelem może wymagać kontrolowania. O ile nowsze modele prostowników potrafią same odłączyć ładowanie, to te starsze nie. Dlatego podczas ładowania dobrze jest sprawdzić kilka razy czy wszystko jest ok. Jeśli będzie słychać wyraźne bulgotanie elektrolitu lub temperatura akumulatora znacząco wzrośnie, to znak, że trzeba natychmiast przerwać ładowanie i skontaktować się ze specjalistycznym warsztatem. Ponadto należy pamiętać, żeby nie przeładować baterii (kontrolowanie wskaźników na prostowniku), ponieważ nasz akumulator może zostać uszkodzony.