Ładowanie akumulatora – jaki sprzęt wybrać?

2022-03-30
Emilia Och
Akumulator samochodowy najczęściej służy nam do uruchomienia auta, oddaje energię również na postojach i wspomaga układy elektryczne podczas jazdy. Ładowanie tej baterii odbywa się w trakcie podróżowania, ale może to być niewystarczające, czasem trzeba ładować dodatkowo. W tym artykule przybliżymy ten proces. 
Dodatkowe ładowanie akumulatora może być potrzebne w przypadku jego nadmiernego rozładowania, a może zadziać się to w paru sytuacjach. Zacznijmy od użytkowania samochodu wyłącznie na krótkich trasach, wtedy to alternator nie ma możliwości poprawnego doładowania baterii. Następna sytuacja jest związana z wadliwym akumulatorem lub zwyczajnie zużytym, wtedy zdecydowanie szybciej traci prąd i nie jest w stanie efektywnie go magazynować. Przypominamy, że średnia żywotność akumulatora, jak podają producenci wacha się między 3 a 6 lat.

Ładowanie akumulatora – urządzenie rozruchowe 

Zanim spotka nas wymiana akumulatora, to często może okazać się, że wystarczy go doładować. W przypadku rozładowanego akumulatora często nie będziemy mogli od razu podłączyć go pod prostownik, wtedy możemy użyć kabli rozruchowych i innego samochodu. Można też się na taką ewentualność przygotować zawczasu, chodzi o posiadanie urządzenia rozruchowego, tak zwanego „boostera”. To urządzenie można nazwać powerbankiem dla auta, działa bardzo podobnie, jak kable rozruchowe, ale nie potrzebujemy innego samochodu. Warto zaznaczyć, że booster zadziała nawet przy całkowicie rozładowanym akumulatorze. 

Proces odpalenia samochodu boosterem wygląda następująco: najpierw podpinamy dodatnią klemę do akumulatora, a później ujemną do masy samochodu (niepomalowany, metalowy element konstrukcji), ta kolejność jest obowiązkowa. Gdy uda nam się uruchomić auto, odłączamy kable urządzenie w odwrotnej kolejności. 

(Ładowanie akumulatora – awaryjne odpalanie)

Ładowanie akumulatora – prostownik 

Ładowanie akumulatora prostownikiem jest stosunkowo prostą czynnością, ale musimy bezwzględnie przestrzegać pewnych zasad. Dla ułatwienia poniżej podajemy instrukcje krok po kroku:

    1. Ładowanie i wypinanie akumulatora powinno odbywać się na zimnym silniku, dlatego po jego wyłączeniu musisz trochę odczekać. 
    2. Wyłącz wszystkie elementy mogące korzystać z energii podczas postoju: 
      a) Alarm
      b) Radio
      c) Światłe zewnętrzne i wewnętrzne.
    3. Wyciągnij kluczyki ze stacyjki, jest to równoznaczne z wyłączeniem zapłonu.
    4. Zadbaj o to, aby kluczyki nie były w samochodzie (przy wyciąganiu akumulatora istnieje możliwość automatycznego zamknięcia auta).
    5. Niezwykle ważna! Odpinając klemy pamiętaj o kolejności, najpierw minus potem plus – inaczej może dojść do zwarcia.
    6. Akumulator najbezpieczniej jest ładować po wyciągnięciu z samochodu i umieszczenia go z dala od źródła ognia. Podczas ładowania bateria emituje małe ilości łatwopalnego wodoru. 
    7. Wyczyść akumulator i skontroluj jego stan, jeśli występują wycieki, to pod żadnym pozorem nie ładuj go, tylko skontaktuj się z profesjonalnym warsztatem. 
    8. Zapoznaj się ze specyfikacją swojego akumulatora. Część starszych modeli może wymagać odkręcenia korka lub podniesienie listwy dla ujścia gazów podczas ładowania. Możesz również spotkać się z wymogiem uzupełnienia elektrolitu. 
    9. Akumulator podczas ładowania powinien być w temperaturze pokojowej, ładowanie zbyt zimnego lub gorącego może doprowadzić do jego uszkodzenia. 
      (Ładowanie akumulatora – wyciąganie akumulatora przed ładowaniem)

      Rozładowany akumulator – prostownik a bezpieczeństwo

      Ładowanie akumulatora prostownikiem, szczególnie starszym modelem może wymagać kontrolowania. O ile nowsze modele prostowników potrafią same odłączyć ładowanie, to te starsze nie. Dlatego podczas ładowania dobrze jest sprawdzić kilka razy czy wszystko jest ok. Jeśli będzie słychać wyraźne bulgotanie elektrolitu lub temperatura akumulatora znacząco wzrośnie, to znak, że trzeba natychmiast przerwać ładowanie i skontaktować się ze specjalistycznym warsztatem. Ponadto należy pamiętać, żeby nie przeładować baterii (kontrolowanie wskaźników na prostowniku), ponieważ nasz akumulator może zostać uszkodzony. 

    Udostępnij na Facebook
    Udostępnij na Twitter
    Udostępnij na LinkedIn
    Wysłane e-mailem