Podłączanie akumulatora, a system Start-Stop

2022-11-16
Producenci samochodów montują w nich coraz więcej systemów poprawiających bezpieczeństwo i urządzeń, które zwiększają komfort podróżowania. Co więcej, idąc za trendem ekologicznym, stosowane są rozwiązania pozwalające odzyskiwać energię z hamowania, czy ograniczające emisję spalin, np. za pomocą systemu Start-Stop. To wszystko sprawia, że obsługa pojazdów jest coraz bardziej skomplikowana Dotyczy to również ładowania i wymiany akumulatorów, które odpowiadają za ich prawidłowe funkcjonowanie.

Podłączanie akumulatora – starsze typy

Kiedyś podłączanie akumulatora było czynnością stosunkowo prostą. Należało odpiąć i przypiąć klemy w odpowiedniej kolejności oraz prawidłowo zamocować nową baterię. Przy wymianie zaś uważać, aby nie przechylać baterii, a przy okazji nie zniszczyć sobie ubrania i nie poparzyć się kwasem. Główny problem w starszych akumulatorach stanowiła kwestia bezpieczeństwa, ponieważ w przypadku baterii kwasowo-ołowiowych należało sprawdzać i uzupełniać poziom elektrolitu (co nie jest już konieczne w przypadku nowoczesnych baterii kwasowo-ołowiowych).

W miarę upływu czasu wynaleziono też akumulatory żelowe, które były o tyle bezpieczniejsze, że użytkownik nie miał już dostępu do żrących substancji, a te, dzięki specjalnym zaworom zwrotnym, krążyły wewnątrz lub były uwalniane w bezpieczny sposób na zewnątrz w celu uniknięcia wybuchu takiej baterii. Niestety, chociaż tego rodzaju baterie doskonale sprawdzają się w różnych pojazdach,
to biorąc pod uwagę zapotrzebowanie współczesnych samochodów, są one w większości przypadków niewystarczające.

Podłączanie akumulatora – jak to robi się dzisiaj

Zanim podłączymy nowy akumulator, powinniśmy sprawdzić stan naszej starej baterii samochodowej. Bardzo często okazuje się, że wystarczy ją naładować, a my mamy w samochodzie tzw. „złodzieja prądu”. Do tego celu można zastosować zwykły multimetr, jednakże o wiele wygodniejszym, praktyczniejszym i pewniejszym będzie użycie testera akumulatorów. Najbardziej uniwersalny można kupić już za ok. 2000 zł. Pozwala on sprawdzić nie tylko stan baterii, ale również rozrusznik czy układ ładowania. Jeśli jednak nie chcemy kupować takiego narzędzia, najlepiej skorzystać z profesjonalnego warsztatu, który je posiada. Wtedy też otrzymamy wydruk, który potwierdzi nam, w czym leży problem i czy akumulator należałoby wymienić.

Podłączanie akumulatora – jaki do systemu Start-Stop

Pojazdy wyposażone w system Start-Stop potrzebują akumulatorów zdolnych do generowania wysokiego napięcia i odpornych na częste ładowanie i rozładowywanie. Dlatego nie zalecamy stosowania tradycyjnych baterii kwasowo-ołowiowych lub żelowych. Niektórzy producenci montują akumulatory EFB, które są w stanie wytrzymać dwukrotnie większą liczbę cykli ładowania. W samochodach z systemem Start-Stop lub systemem odzyskiwania energii z hamowania najlepiej jednak sprawdzą się baterie wyprodukowane w technologii AGM, które mogą przyjąć nawet czterokrotnie większą liczbę cykli. Ponadto, dzięki temu, że elektrolit jest w nich związany w macie szklanej, są o wiele bardziej odporne na wstrząsy i przechylanie. Czy są droższe? Z pewnością tak, ale nie jest aż tak drastyczna różnica, a korzyści i komfort długiego i bezobsługowego użytkowania są nie do przecenienia.

Podłączanie akumulatora – przygotowanie

Jak upewnić się, że nasz stary akumulator samochodowy nadaje się już tylko do wymiany? Należy sprawdzić stan układu ładowania, rozrusznik, alternator, a następnie wykluczyć wszelkie inne usterki i zwarcia, które mogły akumulator rozładowywać. Można to zrobić, wyjmując kolejno wszystkie bezpieczniki, obserwując wskazania multimetru lub za pomocą wspomnianego testera diagnostycznego. Wówczas możemy mieć pewność, że wymiana akumulatora istotnie ma sens.

Przychodzi pora na podłączenie nowej baterii. Zanim jednak to zrobimy, należy zadbać o podtrzymanie napięcia w trakcie tej operacji. Dzięki temu zapewnimy sobie zachowanie parametrów jednostki sterującej oraz różnych systemów i urządzeń działających w naszym pojeździe. Aby tego dokonać, należy zastosować dodatkowe źródło zasilania, np. akumulator zewnętrzny (może być mniejszy niż ten wymieniany) lub specjalną ładowarkę do akumulatorów.



Sprawdzanie akumulatora przed wymianą

System Start-Stop – konieczna adaptacja akumulatora

Obecnie rzadko kiedy możemy poprzestać na samej wymianie akumulatora, gdyż w samochodzie mamy jednostkę sterującą (ECU), zwaną niegdyś komputerem pokładowym. Są w niej zapisane ustawienia wszystkich urządzeń i systemów, informacje o ich stanie i działaniu, a także występujące błędy. Dotyczy to także baterii samochodowej – komputer ma zapisany jej model, parametry i poziom, do jakiego ma być doładowywana przez alternator. Dlatego podłączając nowy akumulator, musimy go zaadaptować, czyli wykasować poprzednie dane i wprowadzić nowe za pomocą urządzenia OBD. W przeciwnym razie zostanie on potraktowany przez jednostkę sterującą tak jak poprzedni, a zatem i ładowany do niewystarczającego poziomu, co znacznie skróci jego żywotność.



Adaptacja akumulatora Start-Stop

Podłączanie akumulatora samodzielnie czy w warsztacie?

Wiemy już, że wymiana akumulatora w samochodzie z systemem Start-Stop wymaga wielu zabiegów technicznych, posiadania odpowiedniej wiedzy, umiejętności, a także specjalistycznego sprzętu. Dlatego, jeśli nie mamy któregokolwiek z tych elementów, rozsądnym wydaje się skorzystanie z serwisu Battery Point. Pozwala on w dogodny sposób (telefonicznie lub online) umówić się na ten zabieg w najbliższym warsztacie, gdzie wszystko zostanie zrealizowane zgodnie z procedurami. Ponadto mechanicy sprawdzą stan układu elektrycznego w naszym samochodzie. Jak już wspominaliśmy, nie zawsze wymiana akumulatora jest konieczna. My zaś otrzymamy gwarancję nie tylko na sam akumulator, ale również na usługę wymiany. 

Jak wybrać akumulator do samochodu z systemem Start-Stop?

Jeśli ktoś mimo wszystko woli kupić akumulator osobiście i zlecić jego wymianę, bo uważa, że zaoszczędzi, może również korzystając z serwisu Battery Point poprosić specjalistów o dopasowanie optymalnego produktu i zakupić online z odbiorem osobistym w najbliższej filii Inter Cars. Na stronie znajdzie również intuicyjną wyszukiwarkę, gdzie może wybierać spośród największych marek takich jak: Varta, Bosch czy Exide, jak również mniej znanych producentów.

Udostępnij na Facebook
Udostępnij na Twitter
Udostępnij na LinkedIn
Wysłane e-mailem