Podłączanie akumulatora – na co zwrócić uwagę

2022-11-16

Ci, którzy jeżdżą samochodami od wielu lat, prawdopodobnie mają pewne doświadczenie z podłączaniem akumulatora. Ci, którzy dopiero od niedawna posiadają własne cztery kółka – już niekoniecznie. Niezależnie jednak od stażu jazdy czy liczby spędzonych godzin „pod maską”, w dalszym ciągu wymiana baterii w samochodzie może okazać się wyzwaniem. Technologia cały czas rozwija się, stawiając nowe zadania przed akumulatorami samochodowymi, jak i przed kierowcami, którym coraz trudniej obsługiwać swoje auto bez pomocy specjalistów. Na co zwracać najbardziej uwagę, gdy postanowimy wziąć sprawy we własne ręce?

Podłączanie akumulatora w samochodach starszej generacji

W przypadku starszych generacji pojazdów sprawa jest zdecydowanie prostsza. Pierwszą rzeczą, o jakiej powinniśmy pomyśleć, jest wymontowanie zużytego akumulatora, oczywiście pamiętając o wyłączeniu silnika, wyjęciu kluczyków ze stacyjki, odczekaniu aż silnik ostygnie, a następnie wyłączeniu wszystkich elementów pobierających prąd z baterii. Jedną z najistotniejszych rzeczy jest kolejność odpinania/podpinania klem. Odłączając akumulator, powinniśmy najpierw odpiąć przewód od bieguna ujemnego, a następnie dodatniego. W przypadku podłączania kolejność ta jest odwrotna, a więc najpierw plus, a potem minus. Nowy akumulator należy prawidłowo zamocować na podstawce i zabezpieczyć go. Warto także pamiętać o uprzednim oczyszczeniu zarówno klem, jak i podstawki, a następnie ich osuszeniu. Wszystkie te czynności należy robić przy pełnej uwadze i w stabilnych warunkach.

Podłączanie akumulatora w starszych generacjach aut jest prostsze.

Na co uważać przy podłączaniu nowoczesnych akumulatorów?

W nowocześniejszych akumulatorach typu AGM i EFB, więcej trudności przyniesie wszystko to, co trzeba wykonać poza samym montażem. Głównie wynika to z racji zastosowania w dzisiejszych bateriach zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Prawidłowa wymiana wiąże się również z wieloma wymaganiami, które należy spełnić, aby przeprowadzić tę procedurę prawidłowo i bezpiecznie.

Bardzo istotnym aspektem jest podtrzymanie napięcia. Podczas wymiany powinniśmy posiadać drugie źródło zasilania (np. słabszy akumulator lub specjalnie do tego przeznaczony powerbank). Będzie ono niezbędne, aby zapewniać nieprzerwaną dostawę energii do jednostki sterującej. W przypadku, gdy nie uda nam się tego zrobić, stracimy zapisane w komputerze pojazdu parametry ustawień urządzeń elektrycznych. Następstwem mogą być także pojawiające się błędy w ECU (Electronic Control Unit).

Posiadanie urządzeń pomiarowych też może okazać się niezbędne. Jeszcze przed samą wymianą baterii, powinniśmy zbadać jej stan, używając w tym celu multimetru. Może się okazać, że wystarczy nam jedynie dobry prostownik i prawidłowo przeprowadzone ładowanie. Czasami jednak przyczyną uszkodzenia akumulatora bywa wadliwy alternator, niesprawne radio lub zwykłe zwarcie o bliżej nieokreślonej lokalizacji. Aby wykryć źródło problemu, może nie wystarczyć nam odpowiedni sprzęt pomiarowy. Potrzebna będzie nam masa cierpliwości oraz wiedza ekspercka.

Zakładając, że posiadamy zarówno dodatkowe źródło zasilania, jak i narzędzie diagnostyczne, a także wykluczyliśmy potencjalne przyczyny rozładowania akumulatora (inne niż zużycie), została nam jeszcze jedna kwestia. Aby nie dopuścić do utraty ciągłości zasilania, należy ze szczególną ostrożnością przepiąć urządzenie zasilające na docelowe, uwzględniając prawidłową kolejność przepinania kabli.

Czy to już wszystko?

Każdy akumulator jest ciągle rozładowywany przez urządzenia znajdujące się w samochodzie i ładowany przez alternator. Jednak o poziomie dostarczanej energii decydują ustawienia komputera samochodu. Uruchamiając pojazd bezpośrednio po podłączeniu nowej baterii, sprawilibyśmy, że jednostka sterująca potraktowałaby nasz nowy akumulator jak poprzednie urządzenie, które właśnie wymieniliśmy. Mówiąc prościej – konieczne jest „poinformowanie” komputera w pojeździe, że nastąpiło podłączenie nowego urządzenia. Jak to zrobić, aby wszystko działało prawidłowo? Jest na to sposób.

Po podłączeniu nowej baterii należy dokonać jej adaptacji, wykorzystując tak zwane urządzenie OBD (On-Board Diagnostics), w celu skasowania danych dotyczących starego akumulatora i zaktualizowania ich. Sprawi to, że nowe źródło zasilania będzie ładowane do odpowiedniego poziomu. Warto tutaj dodać, że niewystarczające ładowanie również może być przyczyną poważnych usterek, a przez to niepotrzebnych dodatkowych kosztów. Jeśli nie wiemy, jak wykonać adaptację poprzez urządzenie OBD lub nie posiadamy specjalistycznego sprzętu, który jest konieczny, aby prawidłowo podłączyć akumulator w naszym aucie, to może lepiej zlecić tę czynność specjalistom?

Battery Point gwarancją uniknięcia problemów

Wiemy już, że samodzielne podłączanie akumulatora wiąże się z pewnymi trudnościami i może przysporzyć dużo frustracji. Aby wszystko poszło gładko, potrzebujemy nie tylko profesjonalnego sprzętu, ale też umiejętności, wiedzy, a niekiedy dużo cierpliwości. Wymieniając baterię raz na kilka lat, zakup potrzebnych urządzeń może okazać się nieopłacalny. Obecnie koszt usługi profesjonalnego podłączenia akumulatora powinien zamknąć się w kwocie 140 zł. Nie jest to więc bardzo wygórowana cena.

Warto więc rozważyć skorzystanie z serwisu batterypoint.pl, dzięki któremu z łatwością można umówić się na wymianę w najbliższym warsztacie, a całą resztę pozostawić profesjonalistom. W ramach usługi zapewniona jest diagnostyka układu elektrycznego pojazdu, wymiana akumulatora, a także utylizacja starej baterii. Dodatkowo otrzymujemy gwarancję na wykonaną usługę. Jeśli jednak w dalszym ciągu chcemy wziąć sprawy w swoje ręce, serwis batterypoint.pl umożliwia też samodzielnie wyszukanie i zakupienie baterii przez Internet. 

Udostępnij na Facebook
Udostępnij na Twitter
Udostępnij na LinkedIn
Wysłane e-mailem