Rozładowany akumulator – jakie przyczyny?

2022-06-14
Emilia Och

Sezon na rozładowane akumulatory możemy uznać za otwarty. Wychodzimy rano do pracy, wsiadamy do samochodu, chcemy uruchomić silnik i… Nic się nie dzieje. Wbrew pozorom, przymrozki nie są jedyną przyczyną rozładowania akumulatora. W tym artykule dowiecie się, jak znaleźć źródło usterki i zaoszczędzić sobie problemów na przyszłość.

Nie będziemy owijać w bawełnę – najrozsądniej i najszybciej jest umówić diagnostykę i ewentualną wymianę akumulatora w warsztacie samochodowym, np. przez serwis Battery Point. Tam fachowcy szybko i rzetelnie sprawdzą stan nie tylko stan baterii samochodowej, ale całego układu elektrycznego. Dzięki temu dowiemy się, czy wymiana jest konieczna. 

Rozładowany akumulator – od czego zacząć?

Jeśli okaże się, że
rozładowany akumulator uległ uszkodzeniu, mechanicy dobiorą nowy, optymalny do naszego samochodu, a następnie w bezpieczny sposób dokonają wymiany z podtrzymaniem napięcia. Nowsze modele z systemem Start Stop bardzo często wymagają adaptacji baterii samochodowej przy użyciu urządzenia diagnostycznego.

Rozładowany akumulator – co rozładowuje akumulator?

Załóżmy jednak, że chcemy za wszelką cenę poradzić sobie sami. Zanim wymienimy akumulator, powinniśmy sprawdzić, czy problem nie leży gdzie indziej. Oto krótka lista najczęstszych przyczyn rozładowania baterii samochodowej:

  • włączone urządzenie, niedomknięte drzwi itp.;
  • częste jeżdżenie na krótkich dystansach;
  • niesprawny alternator;
  • uszkodzony rozrusznik;
  • uszkodzony akumulator;
  • wada jednego z urządzeń w samochodzie.

Rozładowany akumulator – jak znaleźć przyczynę?



(Sprawdzanie bezpieczników samochodowych)

Sprawdzenie układu elektrycznego – aby sprawdzić, które z urządzeń w naszym samochodzie powoduje zwarcie lub jest uszkodzone, powinniśmy podłączyć amperomierz. Następnie należy wyjmować kolejno bezpieczniki odpowiedzialne za różne urządzenia – znajdują się pod maską oraz przy nadkolu po stronie kierowcy. Bezpiecznik, po którego wyjęciu amperomierz przestanie pokazywać przepływ, wskaże nam wadliwe urządzenie. 

Sprawdzenie rozrusznika – możemy dokonać tego już na pierwszy rzut oka, ponieważ często powodem jego nieprawidłowego działania jest luźny pasek lub pęknięta obudowa. Znalezienie przyczyn wewnętrznych, takich jak zużyte szczotki wymaga jego rozebrania lub zastosowania urządzenia diagnostycznego.

Sprawdzenie akumulatora – to banalne, ale na co dzień nie zaglądamy pod maskę. Tymczasem akumulator może mieć zaśniedziałe bieguny, klemy, być brudny a niekiedy nawet zawilgocony. To wszystko przyczynia się do gubienia prądu, niedoładowania lub przeładowania. Ponadto sprawdzamy akumulator przy pomocy multimetru. Jeśli jego napięcie spoczynkowe wynosi poniżej 10.5 V, należy go wymienić. Jeśli jest wyższe, zalecamy ładowanie akumulatora prostownikiem.

Rozładowany akumulator – jak sprawdzić alternator?

Z powodu coraz większej liczby urządzeń korzystających z prądu, takich jak podgrzewane szyby, lusterka, fotele, DVD, systemy nawigacji, nie wspominając już o radiu czy klimatyzacji, akumulator jest stale obciążony znacznym poborem prądu. Zadaniem alternatora jest jego ładowanie podczas jazdy, co nie następuje w dwóch przypadkach: kiedy jest uszkodzony oraz wtedy, gdy jeździmy na zbyt krótkich trasach. Sprawność alternatora możemy przetestować w następujący sposób:

  • Wyłączamy silnik, ustawiamy miernik prądu na 20 V i wyłączamy wszystkie urządzenia elektryczne w aucie.
  • Mierzymy napięcie – powinno wynosić miedzy 13.8 V a 14,5 V. 
  • Dokonujemy pomiaru przy pracującym silniku pod maksymalnym obciążeniem – włączamy wszystkie urządzenia pobierające prąd i wciskamy gaz tak, by uzyskać około 2000 obr./min.
  • Sprawdzamy różnice między dokonanymi pomiarami – powinna wynosić 0,1-02 V.

Rozładowany akumulator – co robić?

Patrząc na to, jak wiele może być przyczyn rozładowania akumulatora i jak różne mogą one być, naszą decyzję o ich poszukiwaniu warto podjąć na podstawie racjonalnych kryteriów. W przypadku starszych modeli samochodów „wystarczy” znajomość metod  badania oraz dużo cierpliwości i posiadanie miernika elektrycznego. 

Posiadając nowoczesne auto z systemem Start Stop czy też układem kontroli ładowania, stanowczo powinniśmy odwiedzić warsztat samochodowy. Samodzielna próba diagnostyki lub podłączanie akumulatora może się skończyć wywołaniem kolejnych usterek układu elektrycznego albo uszkodzeniem nowej baterii. Dlatego w tym wypadku skorzystanie z usług profesjonalistów będzie zdecydowanie lepszą opcją.


Udostępnij na Facebook
Udostępnij na Twitter
Udostępnij na LinkedIn
Wysłane e-mailem