Akumulator żelowy – do jakich pojazdów?

2022-10-18
Zastanawiasz się nad wyborem akumulatora żelowego? To może być bardzo dobry pomysł. Postaramy się w kilku słowach opisać jego zalety i wady, a także udzielić kilku wskazówek na temat zastosowania akumulatorów żelowych. Dzięki temu łatwiej podejmiesz decyzję.

Akumulator żelowy – co to jest?

Akumulatory żelowe należą do grupy akumulatorów VRLA (Valve Regulated Lead Acid – akumulator kwasowo-ołowiowy regulowany zaworem). W odróżnieniu od poprzedniej generacji są to baterie bezobsługowe. Każdy akumulator żelowy składa się z ogniw o napięciu 2 V, a zatem np. akumulator sześciowoltowy ma 3 ogniwa, a dwunastowoltowy aż 6. 

W akumulatorach żelowych występuje proces rekombinacji – tlen i wodór zamieniają się w wodę i pozostają w akumulatorze, dzięki czemu nie ma potrzeby jej uzupełniać. Jeśli jednak z jakiegoś powodu doszłoby do przegrzania i wzrostu ciśnienia, zastosowany w nim jednokierunkowy zawór samouszczelniający wypuści nadmiar gazu na zewnątrz. 

Akumulator żelowy – czym różni się od kwasowo-ołowiowego?

  1. W tradycyjnych akumulatorach stosuje się elektrolit, bazujący na kwasie siarkowym, który swobodnie wypełnia komory, opływając płyty z ołowiu. W przypadku akumulatora żelowego zastosowana jest dodatkowo krzemionka, która powoduje, że elektrolit przyjmuje postać żelu.
  1. Akumulatory żelowe lepiej odprowadzają ciepło podczas ładowania i rozładowywania. Dlatego wytrzymują więcej cykli.
  1. W przeciwieństwie do swojego poprzednika akumulator żelowy nie posiada otwieranych celek ani korków i nie mamy do niego dostępu.
  1. Zastosowane w akumulatorze żelowym zawory kierunkowe powodują, że wytwarzające się opary są rekuperowane, a więc pozostają wewnątrz. 
  1. Akumulator kwasowo-ołowiowy nie może być przechylany, ponieważ grozi to wylaniem elektrolitu. Gorszą możliwością jest jeszcze odsłonięcie i połączenie się cel, które może doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia baterii. W akumulatorze, w którym elektrolit nie może wydostać się na zewnątrz, nie ma potrzeby jego uzupełniania.
  1. Dzięki powyższym cechom akumulator żelowy może być przenoszony i montowany pod różnymi kątami.
  1. Akumulator VRLA lepiej się sprawdza w warunkach, gdzie występują wahania temperatury, np. na zewnątrz budynków.

Akumulator żelowy – gdzie stosować?

Akumulatory żelowe sprawdzą się wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z powolnym, ale długotrwałym poborem energii. Dlatego warto jest stosować je np. w skuterach, wózkach golfowych, łodziach, busach wyposażonych w klimatyzację, GPS, terminale płatnicze, urządzenia RTV, ale również w karetkach czy kamperach.


Akumulator żelowy do motocykla

Akumulator żelowy – jakie zalety?

Zalety akumulatora żelowego wynikają bezpośrednio z przedstawionych powyżej cech i różnic, które można sprowadzić do kilku punktów istotnych dla użytkownika. Najważniejsze z nich to:

Brak konieczności obsługi – w przypadku akumulatora żelowego nie trzeba uzupełniać elektrolitu ani sprawdzać jego gęstości. 

Odporność na wstrząsy i przechylanie – znacznie gęstsza konsystencja elektrolitu w akumulatorze żelowym sprawia, że jest dużo bardziej stabilny.

Odporność na głębokie rozładowanie – to z pewnością duża przewaga w stosunku do tradycyjnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Akumulator żelowy jest zdecydowanie bardziej odporny na głębsze rozładowania.

Trwałość – akumulator żelowy może wytrzymać nawet tysiąc cykli rozładowania i ładowania,
w przypadku, gdy jest używany jako stałe źródło zasilania. Wykorzystując go do pracy jako zasilanie awaryjne – jego trwałość sięga kilku, a nawet kilkunastu lat.

Bezpieczeństwo – zastosowane w akumulatorach żelowych zawory są doskonałym zabezpieczeniem przed wybuchem.

Akumulator żelowy – jednak niedoskonały?

W porównaniu do tradycyjnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych akumulatory żelowe mają wiele przewag. Z pewnością znajdą niezawodne zastosowanie we wszelkich pojazdach i urządzeniach, które są narażone na wstrząsy, przechylanie itp. Warto jednak pamiętać, że ze względu na swoją niewielką moc akumulatory żelowe nie sprawdzą się w samochodach, gdzie niezbędny jest potężny prąd rozruchowy. Tutaj zalecane jest stosowanie baterii kwasowo-ołowiowych lub jeszcze nowszych akumulatorów AGM. W przypadku zwykłych akumulatorów żelowych trzeba również uważać na temperaturę – optymalna wynosi zaledwie 20 stopni Celsjusza. W przypadku znacznego jej wzrostu istnieje ryzyko dużej utraty mocy. 

Udostępnij na Facebook
Udostępnij na Twitter
Udostępnij na LinkedIn
Wysłane e-mailem