Dobór akumulatora wymaga sporej wiedzy. Kiedyś wszyscy, bez względu na to, czy jeździli Warszawą, Wartburgiem czy Fiatem korzystali z obsługowego akumulatora kwasowo - ołowiowego. Dziś sytuacja jest o wiele bardziej skomplikowana. Rozwój motoryzacji i coraz więcej rozwiązań stosowanych w różnych modelach aut sprawia, że różnorodność baterii samochodowych na rynku jest spora. W zależności od tego, czy nasz pojazd ma system start-stop, czy odzyskuje energię z hamowania, czy nie ma takich systemów, będzie wymagał zastosowania innego akumulatora.
Dobór akumulatora kwasowo – ołowiowego (SLA- Sealed Lead-Acid - szczelne ołowiowo-kwasowego)
Klasyczny akumulator kwasowo - ołowiowy to najstarszy, z powodzeniem używany do dziś, model akumulatora. Choć jego koncepcję stworzono jeszcze w połowie XIX wieku, stosuje się go nawet w najnowszych modelach samochodów. Oczywiście współczesny akumulator SLA nieco się różni od pierwowzoru, ale zasada działania jest taka sama.
Współcześnie akumulatory bezobsługowe SLA produkowane są w dwóch technologiach, które różnią się od siebie sposobem wiązania elektrolitu. I tak na rynku dostać można akumulatory AGM (Absorbed Glass Mat), w których elektrolit znajduje się w separatorach wykonanych z waty szklanej oraz żelowe, w których elektrolit unieruchomiony został poprzez dodatek krzemionki SiO2.
Dobór akumulatora kwasowo – ołowiowego jest stosunkowo najczęstszy. Mechanicy cenią go za jego uniwersalność. Pasują zarówno do samochodów osobowych, jak i do motocykli. W dodatku nawet te z najwyższej półki są niedrogie.
Jedną z najważniejszych zalet, która sprawia, że dobór akumulatora SLA jest ciągle popularny, jest jego odporność nawet na głębokie rozładowanie. Co ważne, bardzo łatwo przywrócić im pierwotne parametry. Wystarczy jedynie standardowo go naładować.
W jakich pojazdach zaleca się dobór akumulatora SLA? Akumulatory kwasowo – ołowiowe stosuje się we wszystkich samochodach, które nie mają systemu start-stop i nie posiadają rozwiązań odzyskujących energię z hamowania.
Dobór akumulatora AGM
Akumulator AGM to, jak już wspominaliśmy wyżej, zmodyfikowana wersja akumulatora kwasowo- ołowiowego. Najczęściej montuje się go w dużych pojazdach. Dobór akumulatora AGM ma miejsce w nowych samochodach. Nawet w tych, które wyposażone są w wiele prądożernych systemów oraz system hamowania rekuperacyjnego/lub i system start - stop.
Akumulatory AGM wyróżnia najlepsza zdolność przyjmowania ładunku. Producenci deklarują także, że mają czterokrotnie dłuższą żywotność niż tradycyjny akumulator. Bardzo istotna jest także, zwłaszcza dla kierowców, którzy jeżdżą po krótkich trasach, jeszcze jedna właściwość akumulatorów AGM – optymalizacja pod kątem niepełnych doładowań. Dobór akumulatora AGM jest istotny także w przypadku, kiedy zależy nam na szybszym ładowaniu i odporności na głębokie rozładowania. Akumulatory, w których zastosowano watę szklaną, charakteryzuje także brak ubytku elektrolitów.
Pewnym minusem akumulatorów AGM jest fakt, że należy koniecznie ładować je przy użyciu specjalnej ładowarki do akumulatorów AGM.
Dobór akumulatora EFB (Enhanced Flooded Battery)
Akumulatory EFB wyróżnia podkład wełny poliestrowej, który nakłada się na powierzchnię płyt dodatnich. Zastosowanie takiego rozwiązania znacznie poprawia możliwość przyjmowania ładunku w akumulatorze, a także gwarantuje wysoką żywotność w pracy cyklicznej.
Na dobór akumulatora EFB decydują się producenci małych i średnich samochodów wyposażonych w system Start-Stop, systemy hamowania rekuperacyjnego i/lub nowoczesne technologie ograniczające zużycie paliwa. Technologia EFB jest jakby elementem pośrednim między technologią stosowaną w tradycyjnych akumulatorach SLA a technologią AGM.
Dobór akumulatora powinien polegać na kupnie analogicznego modelu, jaki zainstalował w pojeździe producent. Należy patrzeć nie tylko na rodzaj akumulatora, ale i jego biegunowość oraz kształt akumulatora. Warto na wymianę akumulatora umówić się do sprawdzonego miejsca jak Battery Point, w którym doświadczeni mechanicy nie tylko dobiorą, ale odpowiednio zamontują akumulator.