Dodatkowe ładowanie akumulatora można przeprowadzić w przydomowym warsztacie. Sposób, w jaki to zrobimy, zależy przede wszystkim od typu ogniwa i samochodu, jaki posiadamy. Przed przystąpieniem do tej czynności najpierw należy sprawdzić aktualny poziom naładowania – najlepiej zrobić to przy pomocy multimetru. W tym celu należy ustawić go na prąd stały i wartość 20 V, a następnie przyłożyć sondy do ogniwa – jego napięcie w spoczynku powinno wynosić od 12,4 do 12,6 V, a po uruchomieniu silnika sięgać poziomu około 14,4 V. Oznacza to wówczas, że akumulator jest naładowany. Niższe napięcie prądu oznacza konieczność doładowania lub też wymiany. Pamiętajmy, że każdy akumulator ma swoją określoną żywotność, która wynosi od 4 do 6 lat i po tym okresie nadaje się on tylko do utylizacji.
Ładowanie akumulatora można przeprowadzić przy pomocy prostownika. Jeśli w samochodzie mamy klasyczny akumulator kwasowo-ołowiowy, wystarczy najzwyklejszy sprzęt, który kosztuje kilkadziesiąt złotych. W przypadku bardziej zaawansowanych ogniw, takich jak na przykład EFB lub AGM, konieczna będzie inwestycja w prostownik mikroprocesorowy. Taki sprzęt kontroluje zmiany temperatury w ładowanym akumulatorze i zapobiega awariom. Ponadto, po skończonym ładowaniu, wyłącza się automatycznie.
Akumulatora AGM do ładowania nie trzeba demontować, natomiast inne typy już tak. Pamiętajmy, aby podczas demontażu zachować odpowiednią kolejność zdejmowania klem – najpierw należy odpiąć biegun ujemny, a następnie dodatni. Podłączanie należy wykonać w odwrotnej kolejności – najpierw plus, później minus. W innym przypadku możemy doprowadzić do zwarcia i uszkodzenia akumulatora. Wymontowany akumulator umieszczamy na płaskiej i równej powierzchni, z dala od źródeł ognia. Następnie podłączamy akumulator do prostownika, a ten do prądu.
W przypadku częstego niedoładowania akumulatora należy poszukać przyczyny. Tej należy najpierw szukać w alternatorze – wszak to on odpowiada za produkowanie prądu, który następnie magazynowany jest w akumulatorze. Uszkodzeniu mogą ulec szczotki, łożyska, regulator napięcia czy diody układu prostującego. Sprawdzenie czy alternator nie uległ awarii, najlepiej powierzyć specjalistom, którzy odnajdą przyczynę braku lub zakłócenia ładowania akumulatora i zarekomendują naprawę, albo wymianę alternatora. Inną przyczyną mogą być zabrudzone klemy akumulatora, które słabiej przewodzą prąd, albo uszkodzenie paska klinowego lub też już po prostu zwykłe zużycie baterii.
Nieprawidłowe ładowanie akumulatora może mieć przyczynę w niesprawnym alternatorze
Jeśli ładowanie akumulatora nie przynosi rezultatu, ponieważ uległ on uszkodzeniu lub też zużyciu, musimy zakupić nowe ogniwo. Dobór akumulatora odpowiedniego do samochodu jest bardzo ważny, ponieważ od tego zależy sprawność pojazdu i jego układu elektrycznego. Zarówno zbyt słaba bateria, jak i zbyt mocna, nie spełni swojego zadania.
Jeśli nie wiemy, jaki akumulator będziemy potrzebować, najlepiej skorzystać z pomocy sklepów specjalizujących się w sprzedaży akumulatorów samochodowych – np. serwisu Battery Point, gdzie dobór akumulatora jest bardzo prosty. Można skorzystać z wyszukiwarki sklepu, podając markę i model pojazdu lub też fachowego doradztwa telefonicznego. Ponadto, po zakupie, można umówić wymianę ogniwa w jednym z warsztatów partnerskich, zlokalizowanych w całej Polsce. Na wykonaną usługę udzielana jest gwarancja, a dodatkowo stare ogniwo poddawane jest właściwej utylizacji.