Średnia żywotność akumulatora samochodowego zależy od producenta, ale szacuje się na mniej więcej 5-6 lat. Przy odpowiednim użytkowaniu samochodowa bateria może wytrzymać nawet 10 lat, ale tak czy inaczej, w końcu będzie nas czekała wymiana akumulatora. Przy takiej sytuacji warto znać parametry i specyfikację, nawet gdy zdajemy się na wymianę u specjalisty. Pamiętajmy również o zaleceniach producenta naszego samochodu, ponieważ każdy model, a nawet wersja danego modelu może mieć inne wymagania. Dopuszczalne odchylenia od wytycznych mogą być różne, ale nie zawsze w każdą stronę.
Parametry akumulatora – data produkcji, nazwa, model, napięcie
Zacznijmy od najbardziej newralgicznej rzeczy w akumulatorze, to data produkcji. Wiemy, że każdy chciałby mieć, jak najmłodszy akumulator licząc na jego dłuższą żywotność, ale jest to prawda tylko po części, ponieważ najważniejszy jest sposób przechowywania i obsługa w stanie spoczynku. Wracając do samej daty, to niestety nie mamy dobrej wiadomości, każdy producent zapisuje ją inaczej i często kodem, nie jest to ustandaryzowane, dlatego zazwyczaj potrzebujemy odpowiedniego klucza do jej odszyfrowania.
Nazwa i model to zazwyczaj wytłuszczone litery z cyframi zaraz nad parametrami akumulatora, ta informacja może być przydatna, jeśli szukamy konkretnej baterii. Przejdźmy teraz do podstawowego i jednego z najważniejszych parametrów, czyli napięcia znamionowego. Nasz nowy akumulator bezwzględnie musi mieć identyczne napięcie, jak instalacja w samochodzie, tutaj nie mamy możliwości nawet na najmniejsze odchyły. Na szczęście w przypadku samochodów osobowych w znakomitej większości będzie to instalacja 12-to woltowa, czyli oznaczenie 12 V.
Parametry akumulatora – pojemność baterii
Pojemność akumulatora to drugi najważniejszy parametr, wyrażony w amperogodzinach (Ah) informuje o ilości energii zgromadzonej w baterii. Czyli im większa wartość na etykiecie, tym więcej prądu znajdzie się w akumulatorze, co znaczy, że rozrusznik będzie pracował dłużej. Co oczywiście nie znaczy, że jeśli możemy sobie pozwolić, to kupujemy możliwie największy, ten parametr powinien być dostosowany do wielkości i rodzaju silnika a nawet do zapotrzebowania danej wersji samochodu na prąd. Bardzo ważne jest to, że możemy maksymalnie przekroczyć o 10% zalecenia producenta, ale tylko w górę, pojemność nigdy nie może być mniejsza. Zbyt mała pojemność od znamionowej może spowodować niedobór prądu, zbyt duża spowoduje, że nasz akumulator nigdy nie zostanie w pełni doładowany, a to z kolei może znacznie skrócić jego żywotności.
Parametry akumulatora – prąd rozruchowy
Prąd rozruchowy to kolejny dość istotny parametr, jest to wartość prądu oddawana przez akumulator w sposób ciągły, chodzi tutaj o zdolność uruchomienia silnika. Tutaj warto zaznaczyć, że im większa jego wartość, tym lepiej, czyli nie ma górnej granicy względem zaleceń producenckich. Nie powinniśmy wybierać wartości mniejszych niż zalecenia, ale większych nie musimy się obawiać, rozrusznik w samochodzie i tak pobierze tyle prądu, ile będzie potrzebował. Zależnie od normy wartość prądu rozruchowego wyrażana jest symbolem EN, DIN lub SAE i w praktyce odnosi się do największego możliwego prądu, jaki może oddać akumulator w ujemnej temperaturze podczas rozruchu silnika. Warto zwrócić uwagę na to, że jeśli chodzi o parametry akumulatora, to właśnie prąd rozruchowy świadczy o nowoczesności akumulatora.
Powyższe informacje o parametrach mogą być przydatne w wyborze akumulatora, jednakże warto pamiętać, że jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, to zawsze warto zwrócić się o poradę w specjalistycznym warsztacie.