Podłączanie akumulatora już nie dla laików – sprawdź, co się zmieniło

2022-10-24
Wiele osób ma pewne doświadczenie z wymianą akumulatora, ponieważ użytkuje samochody od wielu lat. Jednak z upływem czasu technologia rozwija się, stawiając przed bateriami samochodowymi kolejne zadania, takie jak zasilanie coraz bardziej zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, START STOP czy urządzeń dbających o nasz komfort. To z kolei wpływa na sposób wymiany akumulatora.

Podłączanie akumulatora – starsze generacje samochodów

W starszych generacjach samochodów, aby podłączyć akumulator, należało najpierw wymontować starą baterię, zachowując odpowiednie środki bezpieczeństwa lub też naładować tą, którą się zamierza nadal użytkować. Podłączanie akumulatora polegało na prawidłowym zamocowaniu go na podstawce i zabezpieczeniu. Największy problem wynikał z tego, by nie pomylić kolejności podpinania klem – najpierw przewód do bieguna dodatniego, a następnie do ujemnego. Teraz mamy co prawda nowocześniejsze akumulatory AGM i EFB, w których nie istnieje ryzyko oblania się elektrolitem, ale za to więcej trudności nastręcza ich montaż.

Podłączanie akumulatora dziś – jakie problemy?

Jak już powiedzieliśmy wyżej, większość problemów związanych z podłączaniem akumulatora wynika ze stosowania coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań technologicznych, ale to nie wszystko. Aby prawidłowo przeprowadzić tę procedurę, należy wziąć pod uwagę następujące wymagania, które należy spełnić podczas instalowania akumulatora we współczesnym samochodzie:

Posiadanie urządzeń pomiarowych – zanim zdecydujemy się na wymianę akumulatora, powinniśmy zbadać jego stan za pomocą elektronicznego testera, ponieważ może okazać się, że wystarczy tylko naładowanie go dobrym prostownikiem.

Podtrzymanie napięcia – w warunkach domowych czy garażowych zazwyczaj nie posiadamy drugiego źródła zasilania (może nim być drugi, słabszy akumulator), a jest ono niezbędne w celu utrzymania nieprzerwanej dostawy energii dla potrzeb jednostki sterującej. Jeśli o to nie zadbamy, stracimy jej ustawienia oraz zapisane parametry urządzeń elektrycznych i systemów w samochodzie. 

Kontrola urządzeń elektrycznych – często zdarza się, że samo podłączenie nowego akumulatora nie wystarczy, ponieważ winę za uszkodzenie poprzedniego ponosi wadliwie działające radio, niesprawny alternator albo na przykład gdzieś występuje zwarcie. W celu wykrycia potencjalnej usterki potrzebujemy również odpowiedniego sprzętu pomiarowego i wiedzy, a czasem również cierpliwości w sprawdzaniu bezpieczników.

Ostrożność przede wszystkim – załóżmy, że posiadamy przynajmniej drugi akumulator i multimetr. Wykluczyliśmy także inne przyczyny rozładowania i chcemy zamontować nową baterię w naszym samochodzie. Musimy teraz ostrożnie przepiąć baterię podtrzymującą na docelową, podpinając kable w odpowiedniej kolejności, tak by nie dopuścić do przerwy w dostarczaniu minimalnego napięcia. To jednak nie wszystko.

Podłączanie akumulatora – co dalej?

Kiedy uruchomilibyśmy samochód i po prostu pojechali, jednostka sterująca potraktowałaby nasz akumulator tak jak stary, co jest bardzo ryzykowne. Pamiętajmy bowiem, że każda bateria samochodowa jest stale rozładowywana i ładowana za pomocą alternatora. Jednak trzeba wiedzieć, że to, do jakiego poziomu będzie dostarczana energia, jest zapisane w komputerze. Dlatego po zamontowaniu nowego akumulatora trzeba koniecznie dokonać jego adaptacji na urządzeniu OBD. Oznacza to, że musimy wykasować dane dotyczące poprzedniej jednostki i wprowadzić nowe, tak by nowy akumulator był ładowany do odpowiedniego poziomu. W przeciwnym razie będzie on stale niedoładowany i z czasem również ulegnie uszkodzeniu. Jeśli nie posiadamy specjalistycznego sprzętu i oprogramowania albo nie jesteśmy pewni, czy wiemy, jak dokonać adaptacji, lepiej nie podejmować ryzyka i zlecić to zadanie fachowcom.


Sprawdzanie układu przed wymianą akumulatora

Podłączanie akumulatora – wnioski

Zanim zabierzemy się za samodzielną wymianę czy też podłączanie akumulatora, warto rozważyć wszystkie przedstawione powyżej fakty. Wynika z tego jednoznacznie, że potrzebujemy do tego odpowiedniego sprzętu, wiedzy oraz umiejętności. Co więcej, jeśli dokonujemy takiej operacji raz na kilka lat, to zakup urządzeń będzie zapewne nieopłacalny. Obecnie koszt podłączenia akumulatora czy też jego wymiany wraz z podtrzymaniem napięcia i adaptacją to kwota rzędu od 100 do 130 zł. 

Co zatem robić? Czasem najprostsze rozwiązania są najlepsze, a takim jest np. skorzystanie z serwisu batterypoint.pl, dzięki któremu specjaliści udzielną nam najlepszych informacji, a gdy się zdecydujemy, umówią wymianę w najbliższym warsztacie, który zapewni nie tylko profesjonalną wymianę akumulatora, ale również diagnostykę układu elektrycznego. Podłączenie akumulatora zostanie wykonane w sposób bezpieczny dla naszego samochodu i znajdujących się w nim urządzeń oraz systemów, a na usługę otrzymamy dodatkowo gwarancję.

Udostępnij na Facebook
Udostępnij na Twitter
Udostępnij na LinkedIn
Wysłane e-mailem